Obec Rakúsy
Obec Rakúsy

ÚVZ SR: Všetky platné opatrenia v súvislosti s ochorením COVID-19 (nosenie rúšok, činnosť prevádzok obchodov a služieb, návštevy v nemocniciach, svadobné, pohrebné obrady a pod.)

ÚVZ SR: Všetky platné opatrenia v súvislosti s ochorením COVID-19 (nosenie rúšok, činnosť prevádzok obchodov a služieb, návštevy v nemocniciach, svadobné, pohrebné obrady a pod.)

ÚVZ SR: Všetky platné opatrenia v súvislosti s ochorením COVID-19 (nosenie rúšok, činnosť prevádzok obchodov a služieb, návštevy v nemocniciach, svadobné, pohrebné obrady a pod.)

Aktualizované o rozšírenie výnimiek z povinného nosenia rúšok.

 

Opatrenia proti šíreniu ochorenia COVID-19 sa postupne uvoľňujú, pandémia však stále pretrváva. Jedným z kľúčových preventívnych opatrení je nosenie rúšok na verejnostiTáto povinnosť stále trvá, hoci sa podmienky, za ktorých je potrebné mať prekryté nos a ústa, zmiernili. Ďalšími dôležitými krokmi v boji proti ochoreniu COVID-19 sú dôkladné umývanie rúk a dodržiavanie dostatočného sociálneho odstupuDbajme na základné hygienické opatrenia doma, v exteriéri i na pracovisku. Ochorenie COVID-19 môže prenášať i človek, ktorý nemá príznaky. Seniorov nad 65 rokov, ktorí sú najviac ohrozenou skupinou ochorením COVID-19, vyzývame, aby naďalej využívali vyhradený nákupný čas v predajniach potravín a drogériách.

Užitočné informácie nájdete na webe www.korona.gov.sk  a v priečinku COVID-19 na webe ÚVZ SR. Štatistiku k aktuálnemu výskytu ochorenia COVID-19 nájdete tu:


Karanténa

Pre osoby prichádzajúce zo zahraničia sa vzťahuje povinnosť štátnej karantény. Výnimky za jasne stanovených pravidiel platia pre viaceré skupiny. Opatrenie sprístupňuje možnosť využitia domácej smart karantény. Túto možnosť dostanú ľudia, ktorí od 22. mája 2020 od 20:00 prídu na územie Slovenska. Podrobnosti nájdete tuVzor potvrdenia o výkone zamestnania nájdete tu.


Tzv. smart domáca karanténa je alternatívou k štátnej karanténe. Ide o aplikáciu v mobile, ktorú si užívateľ nainštaluje pred príchodom na hranice. Občania však budú naďalej mať možnosť zvoliť si štátnu karanténu, ak napríklad nemajú mobilný telefón, ktorý by prevádzku aplikácie umožňoval, alebo ak nechcú vystaviť riziku svojich blízkych, s ktorými by boli v spoločnej domácnosti.


Aplikáciu eKaranténa si môžu od nainštalovať aj osoby už umiestnené v štátnej karanténe a dokončiť tak 14-dňovú izoláciu v domácom prostredí. Potvrdenie aktivácie mobilnej aplikácie eKaranténa zabezpečí príslušník Policajného zboru v zariadení určenom štátom. Zároveň osoby, ktoré sa v zariadení určenom štátom nepodrobili laboratórnej diagnostike ochorenia COVID-19, sú povinné sa najskôr na 5. deň od vstupu na územie Slovenskej republiky podrobiť laboratórnej diagnostike RT-PCR na ochorenie COVID-19. Po dobu domácej izolácie sa táto nariaďuje i osobám žijúcim s nimi v spoločnej domácnosti. Všetky osoby, na ktoré sa vzťahuje povinnosť domácej izolácie sú povinné sa bezodkladne telefonicky hlásiť na miestne príslušnom regionálnom úrade verejného zdravotníctva. Podrobnosti k prechodu do domácej karantény nájdete tu.

Zásady domácej izolácie nájdete tu.


Podrobný manuál k smart karanténe nájdete tu. Otázky súvisiace s domácou smart karanténou vám zodpovedajú na telefónnom čísle 0800 221 234.

 

Osoby s trvalým alebo prechodným pobytom na území Slovenskej republiky môžu od stredy 27. mája vycestovať do ôsmich krajín bez toho, aby pri návrate museli predkladať negatívny test na COVID-19 a tiež bez povinnosti karantény. Týka sa to ciest do Maďarska, Poľskej republiky, Českej republiky, Rakúskej republiky, Slovinskej republiky, Chorvátskej republiky, Nemeckej spolkovej republiky alebo Švajčiarskej konfederácie, pokiaľ pobyt mimo územia SR pred návratom nepresiahne 48 hodínPodrobnosti nájdete tu a aktualizované opatrenie tu.


Pred odchodom bude potrebné vyplniť formulár o čase opustenia územia, ktorý na hraničnom priechode potvrdí polícia. Do zahraničia sa stále môže ísť len cez otvorený hraničný priechod.


Tlačivo o prekročení hraníc nájdete na stiahnutie tu.


Osoby s trvalým alebo prechodným pobytom v Českej republike a Maďarskej republike budú môcť prísť na územie SR hraničnými priechodmi z ČR alebo Maďarska, a budú sa tu môcť zdržať najviac 48 hodín. Pri príchode sa nemusia preukazovať negatívnym testom na COVID-19, ani sa ich nebude týkať karanténa.


Dodržanie 48-hodinovej lehoty sú tieto osoby povinné preukázať príslušníkovi policajného zboru pri hraničnej kontrole. Podrobnosti tu.


Pred cestou odporúčame preveriť si možnosti a podmienky vstupu do jednotlivých krajín.

Rúška:

Pre všetkých ľudí platí povinnosť mať na verejnosti zakryté ústa a nos rúškom, šatkou alebo šálom. Táto povinnosť sa nevzťahuje na deti do dvoch rokov, osoby so závažnou poruchou autistického spektra, vodičov MHD v uzavretých kabínach a ďalších. Podrobnosti tu, aktualizácia opatrenia o výnimku pre umelcov tu a ďalšiu aktualizáciu, ktorá opatrenia zmierňuje (v exteriéri nemusia nosiť rúško osoby nežijúce v jednej domácnosti, ktoré sa od seba nachádzajú 5 metrov a viac a osoby žijúce v jednej domácnosti, ak ich vzdialenosť od iných osôb je 5 metrov a viac), nájdete tu. Rúška nemusia nosiť ani nevesta a ženích na svadbe. Podrobnosti a ďalšie výnimky nájdete tu.

 
Školy

Od 1. júna sa umožňuje prevádzka jasieľ, škôlok a základných škôl od 1. do 5. stupňa. Podrobnosti tu.

Lekárske, ošetrovateľské a ďalšie zdravotnícke odbory vysokých škôl budú môcť vykonať záverečné skúšky. Ich presné vymedzenie a podmienky, za akých sa môžu konať, nájdete tu.

Podrobnosti o podmienkach prevádzky detských jasieľ nájdete tu.

Usmernenie hlavného hygienika k prevádzke školských stravovacích zariadení nájdete tu.

 

Činnosť obchodov a prevádzok:

Činnosťou obchodov a prevádzok sa zaoberá nasledovné opatrenie a jeho aktualizácia.


Z opatrenia možno v skratke konštatovať nasledovné:

Predajne

Otvorené môžu byť za dodržiavania protiepidemických opatrení všetky maloobchodné predajne vrátane prevádzok v obchodných centrách.

Opatrenia v otvorených obchodoch:

  • Obchody môžu vpustiť do svojich priestorov len zákazníkov so zakrytým nosom a ústami – rúškom, šatkou, šálom a podobne. Táto povinnosť sa nevzťahuje na čas potrebný na konzumáciu nápojov a pokrmov v prevádzkach verejného stravovania.

  • Pri vchode do prevádzky aplikovať dezinfekciu na ruky alebo poskytnúť jednorazové rukavice.

  • Zachovávať odstupy osôb minimálne 2 metre

  • Prevádzky si od 27. mája 2020 môžu vybrať: počet nakupujúcich v prevádzke v jednom okamihu nesmie prekročiť koncentráciu jeden nakupujúci na 15 m2 z plochy prevádzky určenej pre zákazníkov (táto podmienka sa nevzťahuje na deti); alebo sa medzi zákazníkmi bude dodržiavať odstup 2 metre; prevádzky verejného stravovania si namiesto toho tiež môžu zvoliť, že budú dodržiavať odstup stolov od seba minimálne 2 metre.

  • Na všetky vstupy do prevádzky musia obchody viditeľne umiestniť oznam o povinnosti dodržiavať vyššie uvedené hygienické opatrenia a oznam o maximálnom počte zákazníkov v jednom okamihu.

  • Vykonávať časté vetranie priestorov prevádzky a pravidelne vykonávať dezinfekciu dotykových plôch, kľučiek, nákupných vozíkov a košíkov

  • Zabezpečiť umývanie podláh každý deň na vlhko

  • Od pondelka do piatka je v predajniach potravín a drogérie od 9:00 do 11:00 vyhradený nákupný čas pre seniorov nad 65 rokov, ktorí sú najviac ohrozenou skupinou ochorením COVID-19.


Opatrenia v reštauráciách:

Sú obdobné ako opatrenia v obchodoch, navyše:

  • zákazníci musia nosiť rúška, ktoré si však môžu zložiť na čas potrebný na konzumáciu nápojov a jedál

  • Prevádzky verejného stravovania si od 27. mája 2020 môžu vybrať: odstup stolov od seba minimálne 2 metre, alebo počet zákazníkov v prevádzke v jednom okamihu nesmie prekročiť koncentráciu jeden nakupujúci na 15 m2 z plochy prevádzky určenej pre zákazníkov (táto podmienka sa nevzťahuje na deti); alebo sa medzi zákazníkmi bude dodržiavať odstup 2 metre.

  • za jedným stolom môžu sedieť najviac dvaja ľudia, alebo rodičia s deťmi; pri jednom stole môžu sedieť aj viacerí ľudia, ak sa zabezpečí odstup minimálne 2 metre

  • personál musí nosiť rúška a medzi obsluhou jednotlivých stolov si dezinfikovať ruky

  • po každom zákazníkovi sa musia dezinfikovať stoly a stoličky

  • hygienické zariadenia musia byť vybavené tekutým mydlom a papierovými utierkami, sušiče rúk musia byť znefunkčnené, keďže vytvárajú aerosól; hygienické zariadenia sa musia dezinfikovať každú hodinu

  • otvorené môžu mať od 6:00 do 22:00; to sa netýka prevádzok verejného stravovania, ak je v nej uzavretá spoločnosť (oslavy, svadby); prevádzkovateľ bude musieť uchovávať zoznam všetkých účastníkov takejto akcie pre rýchle dohľadanie kontaktov, ak by sa neskôr u niektorého z účastníkov potvrdilo ochorenie COVID-19

  • V prevádzkach verejného stravovania je možné používať kuchynský riad (taniere, príbory, poháre), ak sa zabezpečí strojové umývanie pri teplote 80°C za použitia vhodného umývacieho prostriedku (podľa § 9 ods. 3 písm. g) vyhlášky MZ SR č. 533/2007 Z.Z. a prípadne aj za použitia vhodného dezinfekčného prostriedku,

  • umytý riad neutierať textilným utierkami ale uložiť do zariadenia na odkvapkanie riadu (na prípadné dosušenie/leštenie používať jednorazové papierové utierky),

  • ručné umývanie kuchynského riadu v súčasnej epidemiologickej situácii v prevádzkach verejného stravovania je zakázané.

  • Príbor by nemal byť voľne dostupný pre zákazníkov na stoloch, ale mal by byť prinesený personálom k pokrmu zabalený do papierovej vreckovky. Ak prevádzka verejného stravovania nevie splniť požiadavky na strojové umývanie riadu, ÚVZ SR odporúča používanie nevratných obalov na podávanie pokrmov a nápojov.

Usmernenie k poskytovaniu cateringových služieb pri hromadných podujatiach nájdete tu.

Obchodné centrá

  • V obchodných centrách môžu byť otvorené všetky prevádzky s výnimkou vnútorných detských kútikov.

  • Musia zabezpečiť nefunkčnosť prístrojov, ktoré vytvárajú aerosól (napr. sušiče rúk),

  • Hygienické zariadenia prevádzky musia byť vybavené tekutým mydlom a papierovými utierkami. Dezinfikovať sa musia každú hodinu.

  • Vo foyeroch budú zrušené všetky miesta na sedenie (prenosné budú odstránené, pevné ohradené páskou).

  • V priestoroch určených na konzumáciu pokrmov alebo nápojov platia podmienky pre prevádzky verejného stravovania.


Služby

Naďalej sú zatvorené nočné kluby a kasína, rovnako ako aj prevádzky poskytujúce služby wellness (sauny, vírivky, zábaly), kryokomory, soľné jaskyne, hydromasáže a ďalšie mokré procedúry. Pre verejnosť sú zatvorené aj umelé a prírodné organizované kúpaliská, vnútorné športoviská a fitness centrá.

Otvorené môžu byť:

  • prírodné liečebné kúpele a liečebne na základe návrhu lekára

  • vonkajšie športoviská bez otvorených šatní, bez prítomnosti obecenstva

  • vnútorné športoviská, umelé kúpaliská (plavárne) len pre športové kluby

  • zariadenia sociálnych služieb, zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a špeciálnych výchovných zariadení

  • prevádzky kaderníctiev, holičstiev, kozmetiky, tetovacie salóny, služby nastreľovania náušníc, piercing, manikúry, pedikúry, soláriá, masáže (okrem mokrých procedúr – napr. hydromasáže). Pri masážach je povolené používanie olejov, krémov a gélov.

  • vonkajšie priestory zoologických záhrad a botanických záhrad a prevádzky v ich priestoroch (napr. stánky so suvenírmi alebo občerstvením)

  • vonkajšie a vnútorné turistické atrakcie (nie vnútorné priestory ZOO a botanických záhrad)

  • múzeá, galérie, knižnice a výstavné siene

  • zariadenia, v ktorých sa prevádzkuje individuálne vyučovanie s jedným žiakom.


Zabezpečenie kvality ovzdušia v budovách

  • v priestoroch všetkých prevádzok často a intenzívne vetrať, prednostne prirodzeným vetraním cez otvorené okná (aj v budovách s núteným vetraním),

  • pri zabezpečovaní vetrania vzduchotechnickým zariadením sa odporúča zvýšiť výmenu vzduchu vo všetkých priestoroch a zabezpečiť jeho trvalý chod,

  • vzduchotechniku nastaviť na nominálny prietok vzduchu cca 2 hodiny pred začiatkom prevádzky a nastaviť na nižší prietok vzduchu cca 2 hodiny po skončení prevádzky; v čase, keď budova nie je používaná, nevypínať vetranie, ale ho udržiavať v prevádzke pri nižšom prietoku vzduchu,

  • ak bola vzduchotechnika počas posledných dvoch mesiacov mimo prevádzky, odporúča sa zabezpečiť vetranie priestorov vzduchotechnickým zariadením minimálne 24 hod. pred otvorením prevádzky,

  • vyhnúť sa otváraniu okien na toaletách, ak sú odvetrávané núteným vetraním,

  • nepoužívať rotačné výmenníky tepla alebo sa uistiť, že nevykazujú netesnosti, ktoré by umožňovali prienik odpadového vzduchu do privádzaného vzduchu,

  • prepnúť recirkulačné jednotky na 100 % prívod vonkajšieho vzduchu, ak je to technicky možné,

  • nepoužívať čističky vzduchu, ktoré nemajú HEPA filter,

  • využívať všetky možnosti podtlakového odvetrávania (ventilátory) v sále, na toaletách aj v kuchynských priestoroch,

  • pravidelnú výmenu a údržbu filtrov vykonávať pomocou bežných ochranných opatrení vrátane ochrany dýchacích ciest.


Opatrenia pre hotely a ubytovne:

  • môžu ubytovávať aj krátkodobo, avšak len v izbách s vlastnou kúpeľňou a WC

  • po každom ubytovanom hosťovi musí byť izba voľná minimálne 24 hodín

  • zatvorené musia byť wellness a fitness centrá, bazény a iné vnútorné priestory voľnočasových aktivít v priestoroch ubytovacích zariadení


Opatrenia pre taxislužby:

  • vodiči aj cestujúci musia mať na tvári rúško alebo iným spôsobom prekryté horné dýchacie cesty

  • cestujúci musia sedieť na zadných sedadlách, maximálne dvaja

  • odporúčame zabezpečiť vhodné oddelenie priestorov vodiča od priestoru pre cestujúceho, ktoré zabráni prieniku aerosólu medzi týmito priestormi

  • po každom zákazníkovi absolvovať prestávku minimálne 15 minút

  • po každom zákazníkovi vykonať dezinfekciu priestoru pre zákazníkov dezinfekčným prostriedkom s virucídnym účinkom

  • klimatizácia v priestore pre zákazníka musí byť vypnutá


Služby starostlivosti o ľudské telo:

  • zamestnanci týchto prevádzok musia mať tvárový štít alebo ochranné okuliare, to sa netýka zamestnancov solárií

  • medzi jednotlivými zákazníkmi treba vydezinfikovať pracovné miesto (stoly, kreslá, umývadlá), tomu treba prispôsobiť aj harmonogram prevádzky

  • zákazník pri ošetrovaní tváre, strihaní, umývaní vlasov nemusí nosiť rúško


Autoškoly:

  • pri praktickej výučbe môže byť v aute vždy len inštruktor a jeden účastník kurzu, obaja musia mať rúška; pri skúškach sa povoľuje aj prítomnosť ďalšieho skúšobného komisára

  • po každom výcviku treba vozidlo, resp. trenažér vydezinfikovať

  • medzi jednotlivými jazdami vozidlom pri zmene účastníka kurzu musí byť prestávka najmenej 15 minút

  • pri výcviku zameranom na vedenie motorových vozidiel skupín A (motorky) musí mať každý z frekventantov tohto kurzu vlastnú prilbu a príslušné ochranné pomôcky, ktoré sa pri takomto výcviku pri vedení tohto typu vozidla používajú (napr. ochranné rukavice)


Prevádzky divadelných, hudobných, filmových a iných umeleckých predstavení sú súčasne povinné dodržiavať nasledovné:

  • obmedziť predaj vstupeniek (miesteniek) tak, aby boli dodržané dvojmetrové odstupy sediacich divákov. Dvojsedačka alebo dve sedadlá vedľa seba môžu byť predané iba na požiadanie a to pre rodinných príslušníkov alebo pre partnerov,

  • hygienické zariadenia prevádzky musia byť vybavené tekutým mydlom a papierovými utierkami,

  • zabezpečiť nefunkčnosť prístrojov, ktoré vytvárajú aerosól (napr. sušiče rúk),

  • vykonávať dezinfekciu hygienických zariadení každú hodinu,

  • pred každým predstavením vykonávať dezinfekciu dotykových plôch (kľučiek, držadiel, pultov),

  • zakazuje sa predaj a konzumácia pokrmov alebo nápojov,

  • vo foyeroch budú zrušené všetky miesta na sedenie (prenosné budú odstránené, pevné ohradené páskou). Návštevníci po zakúpení vstupeniek musia zaujať svoje miesto v sále,

  • prevádzkovateľ zabezpečí aspoň jednu osobu, ktorá dohliada na dodržiavanie uvedených pravidiel

  • návštevníci sú povinní nosiť rúška


Prevádzky umelých kúpalísk (plavární) sú súčasné povinné dodržiavať nasledovné:

  • vstup majú umožnený len členovia športových klubov,

  • zabezpečí sa meranie teploty a osobám s teplotou vyššou ako 37,0 °C sa nepovolí vstup na kúpalisko,

  • vedie sa evidencia osôb s pobytom v bazéne,

  • zabezpečí sa časový interval medzi striedaním športových klubov pre dezinfekciu používaných priestorov (šatne, WC a sprchy), ktorá sa vykoná prípravkami s virucídnymi účinkami po každej skupine,

  • zabezpečí sa, aby členovia športového klubu s výnimkou pobytu vo vode a sprchovania používali rúško,

  • zabezpečí sa, aby členovia športových klubov po pobyte v bazéne v čo najkratšom čase opustili priestory kúpaliska,

  • pred obnovením prevádzky umelého kúpaliska sa musia bazény bez recirkulácie vypustiť, mechanicky vyčistiť, vydezinfikovať prostriedkami s virucídnymi účinkami a napustiť novou vodou. Pri bazénoch s recirkuláciou sa musí prečistiť celý objem vody na recirkulačnom zariadení. Vyčistiť a vydezinfikovať prostriedkami s virucídnymi účinkami sa musí technické príslušenstvo bazénov vrátane rozvodov a recirkulačných zariadení. Dezinfekcia musí zahŕňať dostatočné postupy na likvidáciu mikrobiologického znečistenia vrátane legionel (napr. termodezinfekciu),

  • prevádzka bazéna môže byť obnovená iba na základe vyhovujúceho výsledku analýzy kvality vody na kúpanie; bazény nesmú mať funkčné atrakcie, pri ktorých dochádza k tvorbe aerosólov,

  • pri vstupe na kúpalisko sa aplikuje zákazníkom dezinfekcia na ruky,

  • pri úprave bazénovej vody sa musia používať osvedčené technologické postupy. V bazénoch sa spravidla udržiava obsah voľného chlóru od 0,5 mg/l do 1 mg/l,

  • na umelých kúpaliskách sa zabezpečuje dostatočné vetranie; prednostne sa využíva prirodzené vetranie,

  • na kúpaliskách je potrebné zvýšiť frekvenciu upratovania, čistenia a dezinfekcie (prípravkami s virucídnymi účinkami) plôch, priestorov, športových pomôcok a zariadení kúpalísk. Zintenzívniť  je potrebné najmä  čistenie často dotykových povrchov (toalety, dvere, stoly, sedadlá, operadlá, zábradlia),

  • hygienické zariadenia prevádzky musia byť vybavené tekutým mydlom a papierovými utierkami,

  • na kúpaliskách je potrebné  zabezpečiť nefunkčnosť prístrojov, ktoré vytvárajú aerosól (napr. sušiče rúk).


Obchody zatvorené v nedeľu:

Všetky obchody a prevádzky služieb, ktoré môžu fungovať, musia mať zatvorené v nedeľu, ktorá je určená ako sanitárny deň.

 

Zatvorenie v nedeľu neplatí pre:

  • veterinárne ambulancie a „pohotovostné lekárne“,

  • nemocničné lekárne a verejné lekárne, ako aj pre nemocničné lekárne s oddelením výdaja verejnosti, ak v sídle pevného bodu ambulancie pevnej pohotovostnej služby nie je zabezpečený výkon lekárenskej pohotovostnej služby.

  • Čerpacie stanice

  • Prevádzky telekomunikačných operátorov

  • Prevádzky verejného stravovania a stánky s rýchlym občerstvením

  • Prevádzky poštových, bankových a poisťovacích služieb

  • Prevádzky donáškových služieb

  • Prevádzky ubytovacích zariadení

  • Prírodné liečebné kúpele a liečebne poskytujúce starostlivosť na základe návrhu lekára

  • Vonkajšie športoviská

  • Zariadenia sociálnych služieb, zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a špeciálnych výchovných zariadení

  • Vonkajšie priestory zoologických záhrad a botanických záhrad

  • Vonkajšie turistické atrakcie

  • Múzeá, galérie, knižnice a výstavné siene

  • Turistické informačné kancelárie

  • Prevádzky divadelných, filmových a iných kultúrnych predstavení

  • Ambulantný predaj

  • Prevádzky taxislužieb

  • Prevádzky autoškôl

Podrobnosti tu


Hromadné podujatia:

Všetkým fyzickým osobám, fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám sa umožňuje usporadúvať hromadné podujatia športovej, kultúrnej, spoločenskej či inej povahy v počte do 100 osôb.

Zakazuje sa usporadúvať akékoľvek hromadné podujatia súťažnej športovej povahy.

Pri usporadúvaní hromadných podujatí je potrebné dodržiavať nasledovné povinnosti:

  • vstup a pobyt v mieste hromadného podujatia umožniť len s prekrytými hornými dýchacími cestami (napríklad rúško, šál, šatka),

  • vykonávať častú dezinfekciu priestorov, hlavne dotykových plôch, kľučiek, podláh a  predmetov,

  • zaistiť pri vstupe do budovy dávkovače na alkoholovú dezinfekciu rúk a dezinfikovať si ruky, resp. zabezpečiť iný adekvátny spôsob dezinfekcie rúk,

  • zabezpečiť pri vstupe do budovy oznam o povinnosti, že v prípade vzniku akútneho respiračného ochorenia (napr. horúčka, kašeľ, nádcha, sťažené dýchanie) je osoba povinná zostať v domácej izolácii,

  • zverejniť na viditeľnom mieste oznam s informáciou:

  • ak sa u osoby prejavia príznaky akútneho respiračného ochorenia, je potrebné telefonicky kontaktovať svojho ošetrujúceho lekára a opustiť miesto hromadného podujatia,

  • pravidelne si umývať ruky mydlom a teplou vodou, následne ruky utierať do jednorazových papierových obrúskov,

  • zákaz podávania rúk,

  • pri účasti na hromadnom podujatí a pri príchode a odchode z priestorov hromadného podujatia zabezpečiť dodržiavanie rozostupov 2 m medzi osobami, to neplatí pre osoby žijúce v spoločnej domácnosti alebo pre partnerov,

  • zabezpečiť dostatočné vetranie priestorov.


Pod zákaz organizovania hromadných podujatí nespadajú zasadnutia štátnych orgánov a orgánov územnej samosprávy za jasne stanovených hygienických pravidiel a protiepidemických opatrení.

Podrobnosti tu.


Svadobné obrady, bohoslužby a ďalšie náboženské obrady sa môžu konať za dodržania protiepidemických opatrení. Pobyt v priestoroch je možný len s rúškom alebo podobne prekrytými hornými dýchacími cestami. Pri vchode je potrebné vydezinfikovať si ruky, dodržiavať rozostup dva metre, nepoužívať obrady pitia z jednej nádoby, je potrebné dodržiavať podávanie chleba výhradne na ruku. Ak to možnosti a počasie dovolí, treba uprednostniť vykonávanie obradov v exteriéri. Podrobnosti tu.


Usmernenie k poskytovaniu cateringových služieb pri hromadných podujatiach nájdete tu.

Pohrebné obrady
 sa môžu konať za dodržania podobných podmienok: vstup a pobyt v priestoroch pohrebného obradu je možný len s prekrytými hornými dýchacími cestami (napríklad rúško, šál, šatka), pri vchode do priestorov pohrebného obradu treba aplikovať dezinfekciu na ruky alebo poskytnúť jednorazové rukavice. Zabezpečiť treba, aby odstup medzi osobami (okrem členov spoločnej domácnosti) bol minimálne 2 metre, smútočnú hudbu počas pohrebného obradu riešiť prednostne reprodukovanou formou. Dodržiavať treba respiračnú etiketu (kašlať, kýchať do vreckovky, resp. do lakťového ohybu), nepodávať si ruky, z obradov úplne vylúčiť osoby, ktoré majú nariadenú karanténu alebo akékoľvek príznaky respiračného infekčného ochorenia.


V priestoroch treba vykonávať častú dezinfekciu priestorov, hlavne dotykových plôch, kľučiek, podláh a predmetov. Tam, kde je to možné, je vhodné prednostne usporadúvať pohrebné obrady v exteriéroch za dodržania odstupov 2 metre (okrem členov spoločnej domácnosti). Pri východe z priestorov pohrebného obradu je potrebné riadiť vychádzanie ľudí s odstupmi aspoň 2 metre a zabrániť zhlukovaniu. Podrobnosti tu.

 

Svadby

Podrobnosti o podmienkach pri sobášnych obradoch nájdete tu.

 

Svadby konané v reštauračných zariadeniach

  • Ak je to možné, odporúčame organizovať svadobné hostiny v prevádzkach v exteriéri

  • Ak je v reštaurácii uzavretá spoločnosť, nemusí skončiť prevádzku o 22:00

  • Na svadbe môže byť prítomných najviac 100 osôb.

  • Účastníci musia nosiť rúška, ktoré si však môžu zložiť na čas potrebný na konzumáciu nápojov a jedál. Nevesta a ženích nemusia mať rúška počas sobášneho obradu, ani počas svadobnej hostiny.

  • Na svadbe môže hrať aj DJ, resp. živá hudba. Pri hraní nemusia mať napríklad speváci rúško, ak majú negatívny test na COVID-19. Podrobnosti o výnimke pre umelcov nájdete tu.

  • odstup stolov od seba má byť minimálne 2 metre, za jedným stolom môžu sedieť najviac dvaja ľudia, alebo rodičia s deťmi; pri jednom stole môžu sedieť aj viacerí ľudia, ak sa zabezpečí odstup od iných ľudí za tým istým stolom minimálne 2 metre

  • personál musí nosiť rúška a medzi obsluhou jednotlivých stolov si dezinfikovať ruky

  • hygienické zariadenia musia byť vybavené tekutým mydlom a papierovými utierkami, sušiče rúk musia byť znefunkčnené, keďže vytvárajú aerosól; hygienické zariadenia sa musia dezinfikovať každú hodinu, prevádzkovateľ musí zabezpečiť pri vchode dezinfekciu rúk

  • prevádzkovateľ bude musieť 30 dní po skončení akcie uchovávať zoznam všetkých účastníkov svadby pre rýchle dohľadanie kontaktov, ak by sa neskôr u niektorého z účastníkov potvrdilo ochorenie COVID-19

  • Reštaurácie môžu používať kuchynský riad (taniere, príbory, poháre), ak sa zabezpečí strojové umývanie pri teplote 80°C za použitia vhodného umývacieho prostriedku (podľa § 9 ods. 3 písm. g) vyhlášky MZ SR č. 533/2007 Z.Z. a prípadne aj za použitia vhodného dezinfekčného prostriedku,

  • umytý riad neutierať textilným utierkami ale uložiť do zariadenia na odkvapkanie riadu (na prípadné dosušenie/leštenie používať jednorazové papierové utierky),

  • ručné umývanie kuchynského riadu v súčasnej epidemiologickej situácii v prevádzkach verejného stravovania je zakázané.

Podrobnosti nájdete tu a aktualizované tu.

 
Svadby konané mimo reštaurácií

  • Ak je to možné, odporúčame svadobné hostiny organizovať v exteriéri.

  • Na svadbe môže byť prítomných najviac 100 osôb.

  • Trvanie akcie nie je časovo obmedzené.

  • Aj v tomto prípade musia účastníci nosiť rúška, ktoré si môžu zložiť na čas konzumácie jedla a nápojov.

  • Na svadbe môže hrať aj DJ, resp. živá hudba. Pri hraní nemusia mať napríklad speváci rúško, ak majú negatívny test na COVID-19. Podrobnosti o výnimke pre umelcov nájdete tu.

  • odstup ľudí od seba má byť minimálne 2 metre, to sa netýka členov spoločnej domácnosti alebo partnerov

  • organizátor musí zabezpečiť pri vstupe dezinfekciu rúk, časté vetranie, dezinfekciu povrchov a predmetov aj dostatočné vetranie priestorov

  • Usmernenie k poskytovaniu cateringových služieb pri hromadných podujatiach nájdete tu.

 

Podrobnosti k hromadným podujatiam nájdete tu.


Nemocnice a domovy sociálnych služieb

V nemocniciach platí zákaz návštev na všetkých lôžkových oddeleniach. Zákaz návštev klientov platí aj u verejných a súkromných poskytovateľov sociálnych služieb. Podrobnosti tu.


Nemocnice však môžu povoliť výnimky zo zákazu návštev. Pre lôžkové zariadenia pre dospelých pacientov sú to nasledovné okolnosti:

  • návšteva pacienta v terminálnom štádiu ochorenia - je povolená návšteva súčasne dvoma blízkymi osobami,

  • návšteva kňaza alebo duchovného u ťažko chorých a zomierajúcich pre vysluhovanie sviatostí,

  • jeden sprievod pri pôrode a popôrodnej starostlivosti,

  • jedna osoba pre sprevádzanie pacienta pri prepustení z nemocnice,

  • jedna osoba u pacienta s poruchami duševného zdravia, ako je demencia, porucha učenia alebo autizmus (ak by neprítomnosť spôsobila stavy úzkosti osoby),

  • s psychickými ochoreniami podľa indikácie lekára v prípade, ak neprítomnosť osoby môže nepriaznivo vplývať na výsledky liečebného procesu,

  • návšteva pacienta v umelom spánku na OAIM v prípade, ak z liečebného hľadiska je táto návšteva, indikovaná napr. stavy po ťažkých traumatických poradeniach, coma vigile a pod.


Pre lôžkové zariadenia pre deti sú to nasledovné okolnosti:

  • sprievod detského pacienta,

  • návšteva dieťaťa v paliatívnej starostlivosti príbuznými dieťaťa vrátane iných detí žijúcich s rodičmi v spoločnej domácnosti (bez príznakov respiračnej a/alebo gastrointestinálnej infekcie).


Opatrenia pri návšteve novorodeneckých oddelení:

  • minimalizovať návštevy na jednu až dve osoby, rodičov (osoby by nemali rotovať, opakovane by mala navštevovať novorodenca tá istá osoba),

  • je povolená jedna sprevádzajúca osoba pri pôrode a počas pobytu matky v nemocnici, za splnenia podmienok bližšie definovaných odporúčaných postupoch HH SR

  • dodržiavať všeobecné opatrenia pre návštevy a sprievody (triedenie, hygiena rúk a použitie OOP) počas pandémie COVID-19


Rodičia by mali mať aj počas pandémie COVID-19 možnosť podieľať sa na starostlivosti o svoje dieťa v rozsahu primeranom epidemiologickej situácii a s ohľadom na stavebné členenie oddelenia a možnosti  dodržiavať vyžadujúcu úroveň hygienicko-epidemiologického režimu. Novorodenecké oddelenie posúdi tieto podmienky a podľa nich stanoví možnosť a podmienky prítomnosti rodičov  počas celého dňa.


Na rodičov by sa nemalo pozerať ako na návštevy, akékoľvek rodičovské obmedzenia by mali byť prijímané len v čase významného rizika šírenia vírusu SARS-CoV-2. Od rodičov sa vyžaduje prísne dodržiavanie stanovených podmienok.


Opatrenia, ktoré sú návštevy alebo sprevádzajúce osoby povinné dodržiavať:

  • do ústavného zdravotníckeho zariadenia vstupujú cez označený vstup a sú triedení vo filtri,

  • podmienkou realizácie návštevy, sprievodu je vopred dohodnuté povolenie na návštevu od zodpovednej osoby oddelenia s dohodnutím stanoveného času a protiepidemických opatrení,

  • v prípade zistenia telesnej teploty nad 37,0 °C alebo iných príznakov akútneho  respiračného ochorenia (napr. kašeľ alebo dýchavičnosť) bezodkladne opustiť zariadenie a ak je to potrebné vyhľadať zdravotnú starostlivosť.


Podrobnosti k návštevám v nemocniciach nájdete tu.


Nemocniciam a priemyselným podnikom sa odporúča pri vstupe merať telesnú teplotu. Podrobnosti tu.


ÚVZ SR vypracoval usmernenie k zabezpečeniu ochrany klientov a personálu ZSS počas pandémie COVID-19 s dôrazom na kontrolu šírenia ochorenia COVID-19 v DSS, špecifikáciu epidemiologického vyšetrovania a testovania klientov a zamestnancov v prípade rozšírenia infekcie do ZSS, hygienické a sociálno-dištančné opatrenia a manažment osôb v ZSS počas trvania mimoriadnej situácie. Podrobnosti tu.


Detské ihriská:

Vonkajšie detské ihriská môžu byť otvorené. Mali by však mať obmedzený počet súčasne sa hrajúcich detí (odporúčanie pre rodičov zabezpečiť odstupu detí v okruhu 2 metrov). Treba tiež dodržiavať povinnosť nosenia rúšok v zmysle aktuálne platného opatrenia Úradu verejného zdravotníctva SR.


Rodičia alebo sprevádzajúce osoby by mali zabezpečiť, aby sa deti fyzicky minimálne kontaktovali. Majú mať tiež pri sebe prostriedok na dezinfekciu rúk.


Prevádzkovateľ každodenne pred otvorením priestor uprace, piesok prehrabe, očistí a vydezinfikuje dotykové plochy jednotlivých herných zostáv a raz za týždeň pieskovisko preleje pitnou vodou alebo vodou zodpovedajúcou požiadavkám na kvalitu vody na kúpanie.


Celé usmernenie nájdete tu.


Knižnice:

  • pracovníci knižníc musia pri kontakte s knihami a obdobnými predmetmi rukavice

  • Povinnosť pre zamestnancov aj čitateľov a používateľov knižnice mať prekryté horné dýchacie cesty rúškom, šálom, šatkou a podobne.

  • Pri vstupe do knižnice aplikovať dezinfekciu na ruky alebo poskytnúť jednorazové rukavice

  • Zachovávať odstupy v radoch osôb minimálne 2 metre

  • Počet čitateľov a používateľov v priestore nesmie presiahnuť koncentráciu jeden na 15 metrov štvorcových; táto podmienka sa nevzťahuje na deti

  • Na všetky vstupy do knižnice viditeľne umiestniť oznam o povinnosti dodržiavať vyššie uvedené hygienické opatrenia a oznam o maximálnom počte zákazníkov v jednom okamihu

  • po vrátení knihy sa odporúča ju odložiť a ďalšia manipulácia s ňou bude možná až po uplynutí 24 hodín.

  • Vykonávať časté vetranie priestorov prevádzky a pravidelne vykonávať dezinfekciu dotykových plôch, kľučiek, používaných predmetov, nástrojov a pomôcok (v prípade knižníc ide napríklad o klávesnice a myši počítačov, úchopové držadlá katalógových zásuviek)

  • Zabezpečiť umývanie podláh každý deň na vlhko

  • Do študovní a čitární pri prezenčnej výpožičke môžu vstupovať čitatelia a používatelia. Musia však mať prekryté horné dýchacie cesty a udržiavať odstup 2 metre od iného používateľa.

  • Študenti si môžu brať knihy z políc vlastnými rukami.

  • Ak knižnica poskytuje toalety pre verejnosť, je potrebné ich dezinfikovať rovnako ako v prípade toaliet v iných prevádzkach.

 

Knihobúdky

Požičiavať si knihy z knihobúdok nie je obmedzené. Ak do nich vkladáme knihy, je potrebné mať vydezinfikované ruky. Povrch knihy pred vložením do knihobúdok odporúčame rovnako vydezinfikovať a vložiť so štítkom, na ktorom bude uvedený dátum vloženia – aby mal čitateľ informáciu, či po jej vložení do knihobúdky uplynula odporúčaná 24-hodinová lehota bez manipulovania.

 

Sociálne služby

Pozastavené sú ambulantné služby zariadení sociálnej starostlivosti. Sú to:

  • denné stacionáre,

  • zariadenia pre seniorov s ambulantnou formou sociálnej služby,

  • zariadenia opatrovateľskej služby s ambulantnou formou sociálnej služby,

  • špecializované zariadenia s ambulantnou formou sociálnej služby,

  • domovy sociálnych služieb s ambulantnou formou sociálnej služby,

  • denné centrá (bývalé "kluby dôchodcov")

  • zariadenia starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa (bývalé "detské jasle").

Služby naďalej môžu poskytovať zariadenia sociálnych služieb, zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately podľa zákona č. 305/2005 Z. z. a špeciálnych výchovných zariadení podľa zákona č. 245/2008 Z. z.

Služby môžu poskytovať:

  • Centrá pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie

  • Centrá špeciálno-pedagogického poradenstva

  • Rehabilitačné strediská s ambulantnou formou sociálnej služby.

Pri týchto zariadeniach platia všeobecné protiepidemické opatrenia platné pre otvorené prevádzky, samozrejme, pri zohľadnení špecifických podmienok týchto zariadení.

 

Školské zariadenia výchovného poradenstva a prevencie súčasne musia:

  • pravidelne sledovať zdravotný stav osôb zdržujúcich sa v zariadení so zameraním na príznaky respiračného ochorenia (zvýšená teplota, kašeľ, sekrécia z nosa),

  • obmedziť odbornú činnosť s klientmi na urgentné prípady za dodržania všeobecných epidemiologických preventívnych opatrení,

  • zabezpečiť starostlivosť o klientov zariadenia alebo o klientov v krízovej situácii online a telefonicky,

  • uzatvoriť zariadenia pre verejnosť, zakázať návštevy a pohyb cudzích osôb v priestoroch.

Podrobnosti nájdete tu.


Prikazuje sa verejným a neverejným poskytovateľom sociálnych služieb dôsledne dodržiavať hygienicko-epidemiologický režim. Podrobnosti tu.


Rómske komunity

Plán riešenia COVID-19 v marginalizovaných rómskych komunitách nájdete tu.

 

Potravinové prevádzky, podniky a pracoviská

Všeobecné zásady krízového plánu pre potravinárske prevádzky nájdete tu.

Návrh usmernenia pre priemyselné podniky v súvislosti s pandémiou COVID-19 nájdete tu.

Usmernenie k ochranným a bezpečnostným opatreniam na pracovisku nájdete tu.

 

Kontakt

Obecný úrad
Rakúsy 35
059 76 Rakúsy

Tel: +421/52 452 67 28

Email: obec.rakusy@mail.t-com.sk

Dátum vloženia: 1. 6. 2020 9:50
Dátum poslednej aktualizácie: 23. 6. 2020 9:51
Autor:

Obec

Kalendár

Po Ut St Št Pia So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Mobilná aplikácia

Mobilná aplikácia V-obraze

App storeGoogle play

Rýchly kontakt

Obecný úrad
Rakúsy 35
059 76 Rakúsy

Tel: +421/52 452 67 28

 

Predpoveď počasia

dnes, piatok 19. 4. 2024
dážď so snehom 8 °C -3 °C
sobota 20. 4. dážď so snehom 7/2 °C
nedeľa 21. 4. slabé sneženie 3/0 °C
pondelok 22. 4. slabý dážď 5/-1 °C